• 17.11.2020
    Ns. Korona-epidemiaan liittyneet määräaikaiset muutokset työlainsäädäntöön ja palkansaajien työttömyysturvaan päättyvät 31.12.2020

Väliaikaiset työlainsäädäntömuutokset perustuivat työmarkkinajärjestöjen keväällä 2020 sopimaan ns. Koronapakettiin ja muutokset ovat voimassa 31.12.2020 asti. Väliaikaisten muutosten voimassaoloa ei olla jatkamassa.

Ns. Koronapaketin päättymisen takia 31.12.2020 päättyvät:
    • työvoiman vähentämistä koskevat määräaikaiset muutokset eli lomautuksiin liittyneet lyhyempi yt-neuvottelu- ja ilmoitusaika, määräaikaisten lomauttamismahdollisuus, koeaikapurku tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä sekä pidempi takaisinottoaika
    • samassa yhteydessä päättyvät työntekijöiden työttömyysturvaa koskevat väliaikaiset parannukset eli alkuomavastuun poisto, enimmäiskeston laskurin pysäyttäminen sekä työssäoloehdon lyhentäminen.
    Ns. koronapakettiin liittyneiden työlainsäädäntömuutosten voimassaolon päättymisen takia myös työehtosopimuksiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaolo päättyy 31.12.2020. Työehtosopimusten väliaikaisten muutosten voimassaolo oli sidottu väliaikaisten työlainsäädäntömuutosten voimassaoloon.
    Hallitus esittää koronavirustestauksen Kela-korvauksen korottamista

Tavoitteena on helpottaa työnantajien mahdollisuuksia tarjota näitä tutkimuksia työntekijöilleen. Lisäksi esitys helpottaa Suomessa asuvan tai työskentelevän sairausvakuutetun mahdollisuuksia valita tutkimuspaikaksi yksityisen terveydenhuollon palveluntuottaja julkisen terveydenhuollon sijaan.

Esityksessä ehdotetaan, että testin korvaustaksa säädettäisiin korkeammaksi kuin mitä Kansaneläkelaitos on korvaukselle vahvistanut normaalin taksanvahvistamismenettelyn kautta. Korvaustaksan suuruus säädettäisiin myöhemmin annettavalla valtioneuvoston asetuksella.

Asetuksella säädettäisiin sellaisten covid-19-tartunnan toteamiseksi tehtävien tutkimusten korvaustaksasta, joiden korvaaminen Kansaneläkelaitoksen vahvistamaa korvaustaksaa suuremmalla korvaustaksalla nähtäisiin tarkoituksenmukaiseksi erityisesti tutkimuksen hoidollisen arvon perusteella.

Tällä hetkellä covid-19-infektiotaudin tutkimuksista luotettavimpana pidetään nukleiinihaponosoitusmenetelmällä hengitystie-eritenäytteestä tehtyä covid-19-tutkimusta (PCR-tutkimusta).

Nykyisen Kansaneläkelaitoksen vahvistaman korvaustaksan suuruus PCR-tutkimukselle on 56 euroa.

Työnantajien taloudellisia mahdollisuuksia tarjota näitä tutkimuksia työntekijöilleen lisätään mahdollistamalla valtioneuvoston asetuksessa tarkoitetun covid-19-tutkimuksen suorakorvaus palveluntuottajalle silloinkin, kun omavastuuosuuden olisi maksanut testattavan työnantaja.

Mikäli markkinoille ilmaantuisi myöhemmin muita varteenotettavia koronavirustutkimuksia, voitaisiin näitä tutkimuksia mahdollisesti lisätä korvausten piiriin.

Esitys liittyy vuoden 2021 täydentävään talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki sairasvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta tulisi voimaan 1.1.2021 ja olisi voimassa vuoden 2021 loppuun.

Työeläkevakuutusmaksut vuodelle 2021 on vahvistettu

Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2021 työeläkevakuutusmaksut.

Vuonna 2021 työntekijän eläkelain mukainen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu on 24,4 prosenttia palkasta eli maksu on sama kuin alun perin vuodeksi 2020 vahvistettu maksu. Maatalousyrittäjän eläkelain mukainen perusprosentti ja yrittäjän eläkelain mukainen työeläkevakuutusmaksuprosentti on ensi vuonna 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu maksu 25,60 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2020.

Työntekijöiden eläkevakuutusmaksu on ensi vuonna 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu työeläkevakuutusmaksu 8,65 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2020.

Työnantajan keskimääräinen maksu on 16,95 prosenttia. Vuonna 2020 työeläkevakuutusmaksun tasoa alennettiin koronaepidemian vuoksi poikkeuksellisesti kesken vuotta. Työeläkemaksua alennettiin 1.5.2020 alkaen 2,6 prosenttiyksikköä ja alennus on voimassa vuoden 2020 loppuun asti. Maksunalennus kohdistui työeläkevakuutusmaksun työnantajan osuuteen eikä alennuksella ollut vaikutusta työntekijän työeläkevakuutusmaksuun. Alennuksen poistuessa keskimääräinen työnantajan maksu nousee loppuvuoden 2020 maksutasosta 2,6 prosenttiyksikköä.

Jalo:n monipuoliset jäsenedut ja -palvelut

Jalo ry neuvottelee alan työntekijöitä ja toimihenkilöitä koskevat työehtosopimukset ja antaa jäsenilleen sopimusten ja sosiaali- ja työlainsäädännön tulkinta-apua ja työsuhdeneuvontaa.  Jalo:n asiantuntija-apu on käytettävissä myös yksittäisissä paikallisissa neuvotteluissa.

Jalo:n palveluihin kuuluu myös tiedottaa jäseniään ajankohtaisista toimialaan, työmarkkinoihin ja lainsäädäntöhankkeisiin liittyvistä asioista. Yhdistys tarjoaa jäsenilleen seminaareja, erilaisia hankkeita ja verkostoitumistilaisuuksia sekä järjestää jäsenyritysten tarpeiden perusteella koulutus- ja tiedotustilaisuuksia.

Yhdistys neuvoo yrityksiä palkkaus- ja palkanlaskentajärjestelmien kehittämisessä ja seuraa pahvin- ja paperinjalostusalan työntekijöiden ja toimihenkilöiden palkkojen kehitystä. EK:n kokoamat palkkatilastot ovat jäsenyritysten käytössä. Pahvin- ja Paperinjalostajain Yhdistys Jalo ry antaa jäsenilleen oikeudellista neuvontaa liittyen erilaisiin työoikeudellisiin riita-asioihin. Tarvitsetko apua työehtosopimusten tulkinnassa ja työsuhdeneuvontaa? Ota yhteyttä!. Yhteyshenkilöt: johtava asiantuntija Raimo Kilpiäinen p.040 522 9924 raimo.kilpiainen@ytl.fi assistentti Susanna Yrttimaa-Verno p. 040 173 4748 susanna.yrttimaa-verno@ytl.fi

Jalo:n monipuoliset jäsenedut ja -palvelut

Yhteyshenkilöt: