• 13.01.2021
    Jalo ry:n sääntömuutos on rekisteröity 11.1.2021

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n ylimääräisen yhdistyksen kokouksen 3.9.2020 hyväksymät sääntömuutokset on rekisteröity yhdistysrekisteriin 11.1.2021.

Voimassaolevat säännöt löytyvät Jäseneksi -valikosta.

• 16.12.2020
    Konkurssilain maksukyvyttömyysolettamaa esitetään muutettavaksi väliaikaisesti velallisen eduksi

Hallitus esittää konkurssilakiin uutta väliaikaista muutosta (HE 233/2020). Vuoden 2021 helmikuun alusta alkaen maksun laiminlyöntiin perustuvaa maksukyvyttömyysolettamaa on tarkoitus muuttaa velallisen eduksi. Tällä halutaan auttaa yrityksiä selviytymään koronaviruksesta aiheutuneen kriisin yli.

Esityksen mukaan konkurssiuhkaisen maksukehotuksen noudattamatta jättäminen muodostaisi maksukyvyttömyysolettaman vasta, jos velallinen ei ole 30 päivän kuluessa velkojan maksukehotuksesta maksanut velkojan selvää ja erääntynyttä saatavaa. Tavallisesti maksuaika on viikko.

Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 helmikuun alussa ja olla voimassa vuoden 2021 syyskuun loppuun asti.

Keväällä 2020 voimaan tullut väliaikainen konkurssilaki rajoitti velkojien oikeutta hakea yritys konkurssiin konkurssiuhkaisen maksukehotuksen laiminlyönnin perusteella. Kun keväästä asti voimassa ollut väliaikainen konkurssilaki päättyy 31.1.2021, konkurssihakemusten määrän odotetaan kasvavan voimakkaasti. Uuden lakiesityksen tarkoituksena on taata velallisille kohtuullinen maksuaika myös näissä tilanteissa.

• 17.11.2020
    Ns. Korona-epidemiaan liittyneet määräaikaiset muutokset työlainsäädäntöön ja palkansaajien työttömyysturvaan päättyvät 31.12.2020

Väliaikaiset työlainsäädäntömuutokset perustuivat työmarkkinajärjestöjen keväällä 2020 sopimaan ns. Koronapakettiin ja muutokset ovat voimassa 31.12.2020 asti. Väliaikaisten muutosten voimassaoloa ei olla jatkamassa.

Ns. Koronapaketin päättymisen takia 31.12.2020 päättyvät:
    • työvoiman vähentämistä koskevat määräaikaiset muutokset eli lomautuksiin liittyneet lyhyempi yt-neuvottelu- ja ilmoitusaika, määräaikaisten lomauttamismahdollisuus, koeaikapurku tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä sekä pidempi takaisinottoaika
    • samassa yhteydessä päättyvät työntekijöiden työttömyysturvaa koskevat väliaikaiset parannukset eli alkuomavastuun poisto, enimmäiskeston laskurin pysäyttäminen sekä työssäoloehdon lyhentäminen.
    Ns. koronapakettiin liittyneiden työlainsäädäntömuutosten voimassaolon päättymisen takia myös työehtosopimuksiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaolo päättyy 31.12.2020. Työehtosopimusten väliaikaisten muutosten voimassaolo oli sidottu väliaikaisten työlainsäädäntömuutosten voimassaoloon.

Jalo:n monipuoliset jäsenedut ja -palvelut

Jalo ry neuvottelee alan työntekijöitä ja toimihenkilöitä koskevat työehtosopimukset ja antaa jäsenilleen sopimusten ja sosiaali- ja työlainsäädännön tulkinta-apua ja työsuhdeneuvontaa.  Jalo:n asiantuntija-apu on käytettävissä myös yksittäisissä paikallisissa neuvotteluissa.

Jalo:n palveluihin kuuluu myös tiedottaa jäseniään ajankohtaisista toimialaan, työmarkkinoihin ja lainsäädäntöhankkeisiin liittyvistä asioista. Yhdistys tarjoaa jäsenilleen seminaareja, erilaisia hankkeita ja verkostoitumistilaisuuksia sekä järjestää jäsenyritysten tarpeiden perusteella koulutus- ja tiedotustilaisuuksia.

Yhdistys neuvoo yrityksiä palkkaus- ja palkanlaskentajärjestelmien kehittämisessä ja seuraa pahvin- ja paperinjalostusalan työntekijöiden ja toimihenkilöiden palkkojen kehitystä. EK:n kokoamat palkkatilastot ovat jäsenyritysten käytössä. Pahvin- ja Paperinjalostajain Yhdistys Jalo ry antaa jäsenilleen oikeudellista neuvontaa liittyen erilaisiin työoikeudellisiin riita-asioihin. Tarvitsetko apua työehtosopimusten tulkinnassa ja työsuhdeneuvontaa? Ota yhteyttä!. Yhteyshenkilöt: johtava asiantuntija Raimo Kilpiäinen p.040 522 9924 raimo.kilpiainen@ytl.fi assistentti Susanna Yrttimaa-Verno p. 040 173 4748 susanna.yrttimaa-verno@ytl.fi

Jalo:n monipuoliset jäsenedut ja -palvelut

Yhteyshenkilöt: