• 30.06.2020
    Työttömyysturvaan liittyvien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7.-31.12.2020

Koronaepidemiaan liittyen työttömyysturvaa tarvitsevien ihmisten taloudellisen aseman vahvistamista jatketaan tilanteessa, jossa monen epidemian johdosta alkanut lomautus jatkuu edelleen tai henkilö on joutunut työttömäksi.

Tästä syystä työttömyysturvalakiin, työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ja työttömyyskassalakiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan vuoden loppuun saakka.

Seuraavien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7-31.12.2020:

• Työttömyysturvan alkamista edeltävää viiden päivän omavastuuaikaa ei edelleenkään aseteta heinäkuun alusta lukien. Tämä koskee ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Tuen näiltä päiviltä rahoittaa valtio.
    • Palkansaajan tavanomaista lyhyempi työssäoloehto oikeuttaisi edelleen työttömyyspäivärahaan heinäkuun alun jälkeenkin. Työssäoloehto on edellytys työttömyyspäivärahan saannille. Palkansaajien työssäoloehto olisi edelleen 13 kalenteriviikkoa kun se ilman väliaikaisen lain jatkamista palautuisi 26 kalenteriviikkoon. Yrittäjän ei-omistavilla perheenjäsenillä työssäoloehto olisi 26 kalenteriviikkoa, kun se muutoin palautuisi 52 kalenteriviikkoon.
    • Työttömyyspäivärahan enimmäisajan kuluminen keskeytetään väliaikaisesti. Enimmäismaksuaika ei kulu esimerkiksi määräaikaisesta työstä työttömäksi jääneillä taikka osittain työllistyvillä.
  • 23.06.2020
    Koronakriisiä koskevat väliaikaiset muutokset työlainsäädäntöön ovat jatkumassa 31.12.2020 asti.

Hallitus antoi 5.6.2020 eduskunnalle esitykset muutoksista mm. työsopimuslakiin ja yhteistoiminnasta yrityksissä annettuun lakiin. Taustalla on työmarkkinakeskusjärjestöjen ehdotus työlainsäädännön ja työttömyysturvalainsäädännön 30.6.2020 asti voimassaolevien väliaikaisten muutosten voimassaolon jatkamisesta ajalle 1.7.-31.12.2020. Esityksellä turvataan voimassa olevien väliaikaisten poikkeusten katkoton soveltaminen.

Esitys liittyy muutoksiin, jotka on esitetty tehtäväksi työsopimuslakiin ja eräisiin muihin lakeihin. Näiden työsopimuslakiin ja eräisiin muihin lakeihin ehdotettujen muutosten tarkoituksena on nopeuttaa työnantajien toiminnan sopeuttamismahdollisuuksia tilanteessa, jossa tuotteiden ja palveluiden kysyntä on heikentynyt äkillisesti ja voimakkaasti koronavirusepidemian johdosta.

Hallituksen esityksen eduskuntakäsittely ja muut lainsäädännön voimaantuloon liittyvät toimenpiteet on tarkoitus saada valmiiksi kuluvan viikon aikana siten, että lait tulevat voimaan 1.7.2020.

Tekstiilihuoltoalan ja pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksiin tehdyt väliaikaset muutokset lomautusilmoitusaikaan ja yhteistoimintaneuvotteluaikaan ovat lainmuutosten myötä voimassa myös ajalla 1.7.-31.12.2020.

• 12.05.2020
    Koronaepidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin olleet toistaiseksi vähäisiä

Koronaepidemian aiheuttamat kevään 2020 yleiset rajoitus- ym. toimenpiteet ovat nyt kestäneet noin kaksi kuukautta. Rajoitustoimenpiteet ovat rajoittaneet kansalaisten jokapäiväistä arkea sekä vaikeuttaneet monien yritysten toimintaa, mutta vaikutuksissa on ollut suuria alakohtaisia eroja.

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n jäsenyritysten piirissä vuoden 2020 toukokuun alussa suoritettuun koronaepidemian vaikutuskyselyyn saatujen vastausten perusteella epidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin ovat kevään 2020 aikana olleet enemmin positiivisia kuin negatiivisia eivätkä yritysten arviot tulevan kesän osalta näytä huonoilta. Tosin muutaman yrityksen osalta vaikutukset ovat olleet jonkin verran negatiivisia, mutta toistaiseksi eivät sentään kovin dramaattisia.

Jalo ry:n jäsenyritysten toiminta on pääsääntöisesti ollut normaalilla tasolla. Usean jäsenyritysten tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi., joiden johdosta yritykset ovat joutuneet rekrytoimaan lisää työntekijöitä ja teettämään ylitöitä vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Haasteita on ollut myös kapasiteetin riittävyyden kanssa. Henkilöstön sopeutustoimenpiteitä ei juuri ole jouduttu tekemään.

Jalo ry:n jäsenyritysten tilanne näyttää hyvältä myös loppukevään ja tulevan kesän osalta. Tilauskannat ovat hyvällä tasolla ja näkymät ovat vakaat.

Liity nyt Jalo:n jäseneksi täyttämällä jäsenhakemus, niin sinäkin voit vaikuttaa!

Ole hyvä ja täytä Jalo:n jäsenhakemus ja palauta se allekirjoitettuna Jalo:n toimistoon osoitteeseen:

Pahvin- ja paperinajalostajat Jalo ry

PL 325, 00131 Helsinki