• 27.03.2020
    Koronaepidemiasta johtuvat väliaikaiset muutokset pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksiin

Koronaepidemiasta johtuen Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n on sopinut sekä Paperiliitto ry:n ja Ammattiliitto Pro ry:n kanssa pöytäkirjat koskien väliaikaisista muutoksista pahvin- ja paperinjalostusalan työntekijöitä ja toimihenkilöitä koskevien työehtosopimusten mukaisten lomautusilmoitusaikojen lyhentämisestä viiteen (5) päivään sekä yhteistoimintalain piirissä olevien yritysten osalta neuvotteluajan lyhentämisestä viiteen (5) päivään.

Pöytäkirjoissa sovitut väliaikaiset muutokset ovat voimassa niin kauan kuin koronaviruksen aiheuttaman taloudellisen kriisin vuoksi
    säädettävät maan hallituksen 20.3.2020 päättämät työlainsäädäntömuutokset ovat voimassa.

Liittojen välillä sovitut väliaikaiset muutokset pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksiin raukeavat, ellei eduskunta hyväksy työmarkkinakeskusjärjestöjen esityksen mukaisia tai sitä vastaavia muutoksia työttömyysturvalainsäädäntöön 15.4.2020 mennessä

• 11.03.2020
    Työehtosopimuksen uudistamista koskeva neuvottelutulos Jalo ry:n ja Ammattiliitto Pro ry:n välille 10.3.2020

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry ja Ammattiliitto Pro ry saavuttivat 10.3.2020 neuvottelutuloksen pahvin- ja paperinjalostusalan toimihenkilöiden työehtosopimuksen uudistamisesta sopimuskaudelle 10.3.2020 - 28.2.2022.

Neuvottelutuloksen palkkaratkaisu on ns. vientialojen linjan mukainen. Kilpailukykysopimuksen mukaiset ns. Kiky- tunnit poistuvat työehtosopimuksesta, mutta tilalle sovittiin sekä kustannustasoa alentavia että koulutus- ja työaikajärjestelyihin liittyviä muutoksia. Lisäksi laajennettiin paikallisen sopimisen mahdollisuuksia.

Neuvottelutuloksen voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen käsittelyä ja hyväksyntää.

• 27.02.2020
    Työehtosopimuksen uudistamista koskeva neuvottelutulos Jalo ry:n ja Paperiliiton välille 27.2.2020

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry ja Paperiliitto ry saavuttivat 27.2.2020 neuvottelutuloksen pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksen uudistamisesta sopimuskaudelle 27.2.2020 - 28.2.2022.

Jalo ry

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry on monipuolinen toimialajärjestö.

Ota yhteyttä Jalo ry:n yhteyshenkilöön:

johtava asiantuntija Raimo Kilpiäinen, p. 040 522 9924, raimo.kilpiainen@ytl.fi

assistentti Emmi Hausalo, p. 040 1418009, emmi.hausalo@ytl.fi