• 13.08.2020
    Työnantaja voi antaa työntekijälle verotta kasvomaskeja

Verohallinto linjasi 11.8.2020, että työnantaja voi antaa työntekijälleen verovapaasti kasvomaskeja. Myös työmatkalle saa tarjota

kasvomaskeja verotta.

Verottajan tulkinnan mukaan kasvomaskit rinnastuvat ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. Näin ollen työnantaja voi tarjota työntekijöilleen
    kasvomaskeja verotta myös esimerkiksi työmatkalle.

”Työnantaja voi antaa työntekijälle verovapaasti yleisvaarallisen tartuntataudin leviämistä ehkäiseviä suojavälineitä, kuten kasvomaskeja työtä varten. Koska tällaiset työnantajan antamat suojavälineet voidaan verotuksessa myös rinnastaa työnantajan järjestämään ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon,
    ei verovapauden kannalta ole merkitystä sillä, käyttääkö työntekijä suojavälineitä myös muuna aikana”, verottaja linjaa.

• 30.06.2020
    Työttömyysturvaan liittyvien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7.-31.12.2020

Koronaepidemiaan liittyen työttömyysturvaa tarvitsevien ihmisten taloudellisen aseman vahvistamista jatketaan tilanteessa, jossa monen epidemian johdosta alkanut lomautus jatkuu edelleen tai henkilö on joutunut työttömäksi.

Tästä syystä työttömyysturvalakiin, työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ja työttömyyskassalakiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan vuoden loppuun saakka.

Seuraavien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7-31.12.2020:

• Työttömyysturvan alkamista edeltävää viiden päivän omavastuuaikaa ei edelleenkään aseteta heinäkuun alusta lukien. Tämä koskee ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Tuen näiltä päiviltä rahoittaa valtio.
    • Palkansaajan tavanomaista lyhyempi työssäoloehto oikeuttaisi edelleen työttömyyspäivärahaan heinäkuun alun jälkeenkin. Työssäoloehto on edellytys työttömyyspäivärahan saannille. Palkansaajien työssäoloehto olisi edelleen 13 kalenteriviikkoa kun se ilman väliaikaisen lain jatkamista palautuisi 26 kalenteriviikkoon. Yrittäjän ei-omistavilla perheenjäsenillä työssäoloehto olisi 26 kalenteriviikkoa, kun se muutoin palautuisi 52 kalenteriviikkoon.
    • Työttömyyspäivärahan enimmäisajan kuluminen keskeytetään väliaikaisesti. Enimmäismaksuaika ei kulu esimerkiksi määräaikaisesta työstä työttömäksi jääneillä taikka osittain työllistyvillä.
  • 23.06.2020
    Koronakriisiä koskevat väliaikaiset muutokset työlainsäädäntöön ovat jatkumassa 31.12.2020 asti.

Hallitus antoi 5.6.2020 eduskunnalle esitykset muutoksista mm. työsopimuslakiin ja yhteistoiminnasta yrityksissä annettuun lakiin. Taustalla on työmarkkinakeskusjärjestöjen ehdotus työlainsäädännön ja työttömyysturvalainsäädännön 30.6.2020 asti voimassaolevien väliaikaisten muutosten voimassaolon jatkamisesta ajalle 1.7.-31.12.2020. Esityksellä turvataan voimassa olevien väliaikaisten poikkeusten katkoton soveltaminen.

Esitys liittyy muutoksiin, jotka on esitetty tehtäväksi työsopimuslakiin ja eräisiin muihin lakeihin. Näiden työsopimuslakiin ja eräisiin muihin lakeihin ehdotettujen muutosten tarkoituksena on nopeuttaa työnantajien toiminnan sopeuttamismahdollisuuksia tilanteessa, jossa tuotteiden ja palveluiden kysyntä on heikentynyt äkillisesti ja voimakkaasti koronavirusepidemian johdosta.

Hallituksen esityksen eduskuntakäsittely ja muut lainsäädännön voimaantuloon liittyvät toimenpiteet on tarkoitus saada valmiiksi kuluvan viikon aikana siten, että lait tulevat voimaan 1.7.2020.

Tekstiilihuoltoalan ja pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksiin tehdyt väliaikaset muutokset lomautusilmoitusaikaan ja yhteistoimintaneuvotteluaikaan ovat lainmuutosten myötä voimassa myös ajalla 1.7.-31.12.2020.

Jalo on toimialajärjestö pahvin- ja paperinjalostajille

Pahvin- ja Paperinjalostus Suomessa on monipuolinen ja aktiivinen jatkuvaa tuotekehitystä vaativa toimiala, joka Jalo:n jäsenyrityksissä työllistää n. 1000 henkeä.

Yhdistyksen jäsenyritysten tuotanto käsittää ruoanlaitossa tarvittavia non food-tuotteita kotitalouksille, elintarviketeollisuuden tarvitsemia pakkauksia, paperipusseja, säilytys- ja kuljetustuotteita. Yritykset valmistavat kotitalouksille kortti ja paketointituotteita ja yrityksille markkinointi- ja mainosmateriaalia ja myyntipakkauksia.

Suomessa valmistettavat kirjekuoret tehdään Jalo:n jäsenyrityksissä. Tärkeä osa-alue Jalo:n yritysten toimintaa on teollisuuden palvelutuotanto, johon kuuluu arkitustoiminta ja räätälöidyt kierrehylsyt.

Jalo:n jäsenyritysten keskeisenä toiminta-ajatuksena on vastuullisuus ja ympäristöosaaminen. Tuotantoprosesseissa ja tuotekehityksessä otetaan huomioon tuotteen koko elinkaari, jotta ympäristön kuormitus olisi mahdollisimman vähäinen.