• 12.05.2020
    Koronaepidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin olleet toistaiseksi vähäisiä

Koronaepidemian aiheuttamat kevään 2020 yleiset rajoitus- ym. toimenpiteet ovat nyt kestäneet noin kaksi kuukautta. Rajoitustoimenpiteet ovat rajoittaneet kansalaisten jokapäiväistä arkea sekä vaikeuttaneet monien yritysten toimintaa, mutta vaikutuksissa on ollut suuria alakohtaisia eroja.

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n jäsenyritysten piirissä vuoden 2020 toukokuun alussa suoritettuun koronaepidemian vaikutuskyselyyn saatujen vastausten perusteella epidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin ovat kevään 2020 aikana olleet enemmin positiivisia kuin negatiivisia eivätkä yritysten arviot tulevan kesän osalta näytä huonoilta. Tosin muutaman yrityksen osalta vaikutukset ovat olleet jonkin verran negatiivisia, mutta toistaiseksi eivät sentään kovin dramaattisia.

Jalo ry:n jäsenyritysten toiminta on pääsääntöisesti ollut normaalilla tasolla. Usean jäsenyritysten tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi., joiden johdosta yritykset ovat joutuneet rekrytoimaan lisää työntekijöitä ja teettämään ylitöitä vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Haasteita on ollut myös kapasiteetin riittävyyden kanssa. Henkilöstön sopeutustoimenpiteitä ei juuri ole jouduttu tekemään.

Jalo ry:n jäsenyritysten tilanne näyttää hyvältä myös loppukevään ja tulevan kesän osalta. Tilauskannat ovat hyvällä tasolla ja näkymät ovat vakaat.

• 15.04.2020
    Työttömyysturvan ns. omavastuuaika poistuu väliaikaisesti

Koronavirusepidemiasta johtuen tuotannollisista tai taloudellisista syistä lomautetuksi tai työttömäksi jäävän työntekijöiden toimeentuloa vahvistetaan työttömyysturvalakiin väliaikaisesti tehdyllä muutoksella.

Työttömyysturvalain väliaikainen muutos tulee voimaan tänään 15.4.2020 ja se on voimassa 6.7.2020 saakka. Muutosta sovelletaan takautuvasti 16.3.2020 alkaen.

Työttömyysturvalain väliaikaisen muutoksen keskeinen sisältö:

• Työttömyysturvan alkamista edeltävä viiden päivän omavastuuaika poistuu.
      Tämä koskee ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Tuen näiltä päivältä rahoittaa valtio.
    • Palkansaajan työssäoloehtoa lyhennetään.
      Työssäoloehto on edellytys työttömyyspäivärahan saannille. Palkansaajien työssäoloehto on 13 kalenteriviikkoa, kun se nyt on 26 kalenteriviikkoa. Yrittäjän ei-omistavilla perheenjäsenillä työssäoloehto on 26 kalenteriviikkoa, kun se nyt on 52 kalenteriviikkoa.
    • Lomautuksen perusteella maksettava työttömyyspäiväraha ei kuluta työttömyyspäivärahan enimmäismaksuaikaa. Muutos siis parantaa turvaa, jos työttömyys pitkittyisi.
  • 03.04.2020
    Hallitus esittää mm. työttömyysturvalain väliaikaista muuttamista

Hallitus on tänään 2.4.2020 antanut eduskunnalle lakiesityksen, jossa hallitus esittää työntekijöiden toimeentuloa vahvistettavan tilanteessa, jossa moni on joutunut työttömäksi tai lomautetuksi, kun työnantajat ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa koronavirusepidemiasta johtuvan kysynnän heikentymisen vuoksi.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan mm. väliaikaisesti muutettavaksi työttömyysturvalakia seuraavasti:

• Työttömyysturvan alkamista edeltävä viiden päivän omavastuuaika poistuisi. Tämä koskisi ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Tuen näiltä päivältä rahoittaisi valtio.
    • Palkansaajan työssäoloehtoa lyhennettäisiin. Työssäoloehto on edellytys työttömyyspäivärahan saannille. Palkansaajien työssäoloehto olisi 13 kalenteriviikkoa, kun se nyt on 26 kalenteriviikkoa. Yrittäjän ei-omistavilla perheenjäsenillä työssäoloehto olisi 26 kalenteriviikkoa, kun se nyt on 52 kalenteriviikkoa.
    • Lomautuksen perusteella maksettava työttömyyspäiväraha ei kuluttaisi työttömyyspäivärahan enimmäismaksuaikaa. Muutos siis parantaisi turvaa, jos työttömyys pitkittyisi.

Lait tulisivat voimaan mahdollisimman pian ja olisivat voimassa 6.7.2020 saakka. Muutoksia sovellettaisiin takautuvasti 16.3.2020 alkaen.

Jalo on toimialajärjestö pahvin- ja paperinjalostajille

Pahvin- ja Paperinjalostus Suomessa on monipuolinen ja aktiivinen jatkuvaa tuotekehitystä vaativa toimiala, joka Jalo:n jäsenyrityksissä työllistää n. 1000 henkeä.

Yhdistyksen jäsenyritysten tuotanto käsittää ruoanlaitossa tarvittavia non food-tuotteita kotitalouksille, elintarviketeollisuuden tarvitsemia pakkauksia, paperipusseja, säilytys- ja kuljetustuotteita. Yritykset valmistavat kotitalouksille kortti ja paketointituotteita ja yrityksille markkinointi- ja mainosmateriaalia ja myyntipakkauksia.

Suomessa valmistettavat kirjekuoret tehdään Jalo:n jäsenyrityksissä. Tärkeä osa-alue Jalo:n yritysten toimintaa on teollisuuden palvelutuotanto, johon kuuluu arkitustoiminta ja räätälöidyt kierrehylsyt.

Jalo:n jäsenyritysten keskeisenä toiminta-ajatuksena on vastuullisuus ja ympäristöosaaminen. Tuotantoprosesseissa ja tuotekehityksessä otetaan huomioon tuotteen koko elinkaari, jotta ympäristön kuormitus olisi mahdollisimman vähäinen.