Yhteistoimintalain uudistamista valmisteleva työryhmä asetettu

Työministeri Jari Lindström asetti 21.12.2018 kolmikantaisen työryhmän selvittämään, vastaako voimassa oleva yhteistoimintalaki työelämän nykyisiä ja odotettavissa olevia tarpeita sekä tekemään ehdotukset lainsäädäntömuutoksiksi.

Työssään työryhmän tulee arvioida keinoja, joilla voidaan saavuttaa tavoitteet aidosta, luottamukseen perustuvasta ja työyhteisön kaikkia osapuolia hyödyttävästä yhteistoiminnasta työpaikoilla.

Työryhmän tulee laatia arvio voimassa olevan lainsäädännön tilasta ja uuden sääntelyn tavoitteista sekä tehdä ehdotus uuden lain suuntaviivoista 14.6.2019 mennessä. Tässä työssä on otettava huomioon EU:n yhteistoimintaa koskeva sääntely ja siihen liittyvä oikeuskäytäntö. Lisäksi nykytilaa koskevassa arviossa on otettava huomioon keskeisten työehtosopimusten yhteistoimintamenettelyä koskevat määräykset.

Osana työtään työryhmän tulee arvioida selvityshenkilöiden johtaja Katarina Murron ja oikeustieteen kandidaatti Rauno Vanhasen selvityksessä olevia ehdotuksia tulevan lainsäädännön valmistelussa.

Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 31.3.2020 mennessä.