Vaikuta elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmästandardiin

Kansainvälistä elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmästandardia (ISO 22000) uusitaan parhaillaan. Tarkennuksia on tehty esimerkiksi terminologiaan, ja lisäksi standardiin on ehdotettu mukaan riskinhallintalähtöistä ajattelumallia. Uusinta on edennyt vaiheeseen, jossa standardiehdotus on lähetetty ISOn jäsenmaihin kansalliselle lausuntokierrokselle.

Kansallinen äänestys uusitusta standardista Food safety management systems – Requirements for any organization in the food chain on parhaillaan käynnissä. Standardiehdotus on kaikkien luettavissa ja kommentoitavissa SFS:n lausuntopyyntöpalvelussa kesäkuun 15. päivään saakka.

Standardiehdotukseen on tehty lukuisia yksittäisiä muutoksia ja tarkennuksia. Esimerkiksi terminologia-osuutta on parannettu ja mukaan on otettu riskinhallintalähtöinen ajattelumalli, jonka on tarkoitus erottaa turvallisuuteen liittyvä riski liiketoiminnallisesta riskistä.

Suuri muutos standardin nykyiseen versioon nähden on asioiden järjestely uudelleen suunnittele – toteuta – arvioi – toimi -mallin (PDCA cycle) mukaisesti. Mallia on otettu viime aikoina käyttöön kaikissa ISOn hallintajärjestelmä- standardeissa, kun niitä on laadittu ja uusittu. Yhtenäisen mallin käyttö helpottaa organisaatioita, jotka ottavat käyttöönsä useampia hallintajärjestelmästandardeja. Tässä standardissa mallin toteuttamisvaiheeseen kuuluu myös elintarvikehuoneiston omavalvontaa koskeva HACCP-järjestelmä.

Standardin ISO 22000 uusi versio valmistunee vuoden 2018 loppuun mennessä.

Nyt uusittavana oleva standardiehdotus on osa ISO 22000 -standardisarjaa. Standardisarjan avulla organisaatiot oppivat tunnistamaan ja hallitsemaan elintarvikkeisiin liittyviä turvallisuusuhkia koko ruokaketjun ajan. Standardisarjan tavoite on saada yhtenäiset vaatimukset elintarvikkeiden turvallisuudelle maailmanlaajuisesti. Yksi ratkaisevista tekijöistä ruoan turvallisuuden takaajana on viestintä; toimiva tiedonkulku ruokaketjun molempiin suuntiin auttaa tunnistamaan uhat jokaisessa vaiheessa.

Suomen kannan nyt lausunnolla olevaan standardiehdotukseen (ISO/DIS 22000) kuten muihinkin elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien standardien äänestyksiin päättää SFS:n seurantaryhmä SR 224 Elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmät. Ryhmä on avoin kaikille.

Elintarviketurvallisuuden uusia julkaisuja käsiteltiin SFS:n tapahtumassa helmikuussa 2017. Tutustu tilaisuudessa esitettyihin materiaaleihin; linkit ovat SFS:n tapahtumakalenterissa.

Lisätietoja:

Asiantuntija Eija Mäkinen, SFS