Koronaepidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin olleet toistaiseksi vähäisiä

Koronaepidemian aiheuttamat kevään 2020 yleiset rajoitus- ym. toimenpiteet ovat nyt kestäneet noin kaksi kuukautta. Rajoitustoimenpiteet ovat rajoittaneet kansalaisten jokapäiväistä arkea sekä vaikeuttaneet monien yritysten toimintaa, mutta vaikutuksissa on ollut suuria alakohtaisia eroja.

Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n jäsenyritysten piirissä vuoden 2020 toukokuun alussa suoritettuun koronaepidemian vaikutuskyselyyn saatujen vastausten perusteella epidemian vaikutukset Jalo ry:n jäsenyrityksiin ovat kevään 2020 aikana olleet enemmin positiivisia kuin negatiivisia eivätkä yritysten arviot tulevan kesän osalta näytä huonoilta. Tosin muutaman yrityksen osalta vaikutukset ovat olleet jonkin verran negatiivisia, mutta toistaiseksi eivät sentään kovin dramaattisia.

Jalo ry:n jäsenyritysten toiminta on pääsääntöisesti ollut normaalilla tasolla. Usean jäsenyritysten tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi., joiden johdosta yritykset ovat joutuneet rekrytoimaan lisää työntekijöitä ja teettämään ylitöitä vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Haasteita on ollut myös kapasiteetin riittävyyden kanssa. Henkilöstön sopeutustoimenpiteitä ei juuri ole jouduttu tekemään.

Jalo ry:n jäsenyritysten tilanne näyttää hyvältä myös loppukevään ja tulevan kesän osalta. Tilauskannat ovat hyvällä tasolla ja näkymät ovat vakaat.