Kilpailukieltosopimusten käytön edellytysten tiukentaminen

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 19.9.2018 työryhmän selvittämään kilpailukieltoihin liittyvän lainsäädännön muutostarpeet kilpailukieltosopimusten käytön edellytysten tiukentamiseksi vastaamaan työelämässä tapahtuneita muutoksia, kansainvälistä kehitystä ja sääntelyn taustalla olevia tavoitteita.

Kilpailukieltosopimuksia selvittänyt työryhmä on jättänyt esityksensä, johon sekä työnantajapuoli että palkansaajapuoli ovat jättäneet eriävät mielipiteensä.
Työryhmän esityksen mukaan työnantajan olisi maksettava kompensaatiota kilpailukieltosopimuksesta. Kompensaation suuruus olisi 40 % palkasta, jos rajoitusaika työsuhteen päätyttyä on enintään kuusi kuukautta ja 60 % koko ajalta, jos rajoitusaika on tätä pitempi.

Työnantaja voisi vapautua sopimuksesta ja kompensaatiosta irtisanomalla sopimuksen, mutta irtisanomisajan olisi vastattava vähintään rajoitusaikaa. Irtisanomisoikeutta ei olisi enää sen jälkeen, kun työntekijä on ehtinyt päättää työsopimuksensa. Vanhoihin sopimuksiin olisi tulossa yhden vuoden siirtymäaika, jonka aikana työnantaja voi irtisanoa kilpailukieltosopimuksen.

Lakiesitys annettaneen lähiaikoina eduskunnalle.