Eduskunta hyväksyi 26.2.2019 hallituksen esityksen (219/2018) laiksi vuosilomalain muuttamisesta

Lainmuutoksella vuosilomalakiin tehtiin Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisuuden varmistamiseksi välttämättömät muutokset.

Muutoksilla turvataan työaikadirektiiviä koskevassa oikeuskäytännössä edellytetyt vähimmäisvaatimukset oikeudesta neljän viikon palkalliseen vuosilomaan sairaudesta, tapaturmasta tai lääkärin määräämästä, ammattitaudin tai tapaturman johdosta työkyvyn palauttamiseksi tai säilyttämiseksi annettavasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta johtuvasta poissaolosta huolimatta.

Vuosilomalakiin lisättiin työaikadirektiiviä koskevassa oikeuskäytännössä asetettujen vaatimusten täyttämiseksi säännös oikeudesta vuosilomaa täydentäviin lisävapaapäiviin ja lisävapaapäiviltä maksettavasta korvauksesta.

Lisäksi työkyvyttömyyden vuoksi siirretyn vuosiloman ajankohtaa koskevaa vuosilomalain säännöstä muutettiin pidentämällä aikaa, jonka kuluessa siirretty vuosiloma voidaan antaa.

Jos työkyvyttömyyden vuoksi siirretyn kesäloman antaminen lomakaudella ja talviloman antaminen ennen seuraavan lomakauden alkua ei ole mahdollista, loma on annettava lomakautta seuraavan kalenterivuoden lomakauden aikana, viimeistään kuitenkin kyseisen kalenterivuoden päättymiseen mennessä.

Lainmuutoksen voimaantulo edellyttää vielä Tasavallan Presidentin vahvistamista.

Lainmuutos on tulossa voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2019 alkavan lomanmääräytymisvuoden alusta.

Siirtymäsäännösten mukaan ennen lain voimaantuloa alkaneelta lomanmääräytymisvuodelta määrättäviin lomiin sovellettaisiin lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.