Työttömyysturvaan liittyvien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7.-31.12.2020

Koronaepidemiaan liittyen työttömyysturvaa tarvitsevien ihmisten taloudellisen aseman vahvistamista jatketaan tilanteessa, jossa monen epidemian johdosta alkanut lomautus jatkuu edelleen tai henkilö on joutunut työttömäksi.

Tästä syystä työttömyysturvalakiin, työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ja työttömyyskassalakiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan vuoden loppuun saakka.

Seuraavien väliaikaisten lainmuutosten voimassaoloa jatketaan ajalle 1.7-31.12.2020:

• Työttömyysturvan alkamista edeltävää viiden päivän omavastuuaikaa ei edelleenkään aseteta heinäkuun alusta lukien. Tämä koskee ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Tuen näiltä päiviltä rahoittaa valtio.
  • Palkansaajan tavanomaista lyhyempi työssäoloehto oikeuttaisi edelleen työttömyyspäivärahaan heinäkuun alun jälkeenkin. Työssäoloehto on edellytys työttömyyspäivärahan saannille. Palkansaajien työssäoloehto olisi edelleen 13 kalenteriviikkoa kun se ilman väliaikaisen lain jatkamista palautuisi 26 kalenteriviikkoon. Yrittäjän ei-omistavilla perheenjäsenillä työssäoloehto olisi 26 kalenteriviikkoa, kun se muutoin palautuisi 52 kalenteriviikkoon.
  • Työttömyyspäivärahan enimmäisajan kuluminen keskeytetään väliaikaisesti. Enimmäismaksuaika ei kulu esimerkiksi määräaikaisesta työstä työttömäksi jääneillä taikka osittain työllistyvillä.